Popularna wśród przyjeżdżających na Słowację turystów električka to dwie linie kolejowe, po których kursują wąskotorowe pociągi o rozstawie szyn 1000 mm. Ich trasy przebiegają następująco: pierwsza biegnie z Popradu przez Stary Smokowiec do Szczyrbskiego Jeziora, a druga ze Starego Smokowca do Tatrzańskiej Łomnicy w Tatrach Wysokich.

Krótka historia električki
Tatranské elektrické železnice powstały na początku XX wieku. Już wtedy przewoziły ogromne liczby pasażerów, z roku na rok poprawiając wyniki przewozowe. Warto wspomnieć, że kolejka nie jest tylko atrakcją i ułatwieniem dla turystów – to także podstawowy środek transportu dla wielu mieszkańców tamtego regionu.
Na samym początku funkcjonowania, pociągi TEŽ woziły nie tylko pasażerów, ale również towary. Z powodu częstych opadów śniegu, które powodowały częste zawieszenia kursów z racji na nieprzejezdność linii, w 1923 roku rozpoczęto eksploatację pługów śnieżnych.

W następnych latach kolejka została znacjonalizowana i przeszła w ręce Czechosłowackich Kolei Państwowych. W 1970 wykonano generalny remont linii z okazji narciarskich mistrzostw świata, odbywających się w Wysokich Tatrach.
W roku 1992 TEŽ przeszła w posiadanie Kolei Republiki Słowackiej (Železnice Slovenskej republiky – ŽSR). Parę lat później wymienione stare, wysłużone wagony 420.95 na zespoły trakcyjne serii 425.95. Pojazdy te posiadają bardzo nisko umieszczoną podłogę, dzięki czemu wsiadanie do nich – nawet z poziomu ziemi – nie stanowi problemu. Można w nich wygodnie przewozić sprzęt narciarski lub snowboardowy oraz bagaż. Osoby z niepełnosprawnością oraz rodziny z dziećmi w wózkach także mogą komfortowo nimi podróżować.

Warto wspomnieć, że różnica pomiędzy najniżej oraz najwyżej położoną stacją (Poprad-Tatry oraz Štrbské Pleso) wynosi aż 700 metrów!
Ozubnicová železnica
Do sieci TEŽ zalicza się także zelektryfikowaną linię kolei zębatej (Ozubnicová železnica – OŽ), biegnąca od stacji Štrbské Pleso do stacji Štrba. Linia liczy zaledwie niecałe 5 kilometrów, ale stanowi ważna atrakcję turystyczną oraz obowiązkowy punkt wycieczki każdego miłośnika kolei.
Czas przejazdu kolejką wynosi (zależnie od kierunku jazdy) około 15 minut.

W temacie zubački, warto powiedzieć, że przez niemal 40 lat jej trasa była nieprzejezdna. W latach 30. XX wieku, z powodu wygaśnięcia koncesji na obsługę połączenia, zawieszono kursowanie pociągów, a potem rozebrano część linii. Aż do roku 1970 nasyp dawnej linii służył jako szlak turystyczny. Dopiero na potrzeby wspomnianych wcześniej mistrzostw świata linia została odbudowana i przywrócono na niej regularne kursy.
Dlaczego električka jest wyjątkowa?
Powodów jest wiele. Pociągi kursują przez większą część dnia w regularnym, godzinnym takcie. Podróż od pierwszej do ostatniej stacji głównego odcinka trwa około 1,5 h. Na stacji Poprad-Tatry można przesiąść się do pociągów dalekobieżnych, kursujących w różne części kraju, a także Europy. Odjazdy pociągów z węzłowej stacji Starý Smokovec są oczywiście skomunikowane, dzięki czemu przesiadka w kierunku Tatrzańskiej Łomnicy nie jest żadnym problemem.
Jakby tego było mało, TEŽ ma bardzo korzystną ofertę. Pociągami można jeździć z biletami jednorazowymi, krótko- oraz długookresowymi. Można je kupić w większości ważniejszych punktów noclegowych w okolicy, jak również za pomocą telefonu.
Najważniejszym aspektem jednak są zapierające dech w piersiach widoki oraz niepowtarzalny klimat kolejki.
To wszystko sprawia, że na biegnących obok linii drogach nie widać zbyt wielu samochodów. Znacznie lepiej pojechać pociągiem!

Zdjęcie w tle: Pavol Svetoň (CC BY-SA 4.0)