Podobnie jak do stolicy Czech, Pragi, dojazd do Bratysławy jest możliwy z wielu miast w Polsce. Planując wycieczkę do stolicy Słowacji, można skorzystać z bezpośrednich połączeń InterCity lub EuroNight, jak również wybrać mniej standardową trasę z przesiadkami.
Bratysława, chociaż w wielu kwestiach podobna do Pragi, nie jest tak zapchana turystami. Wizyta w Bratysławie to doskonała okazja na zobaczenie, w jakim kierunku poszedł rozwój Słowacji po 1993 roku (rozpadzie Czechosłowacji) i co wygląda inaczej w stosunku do Czech. Słowacja to także bardzo ważny punkt na kolejowej mapie Europy – miłośnicy kolei docenią klimatyczne lokalne linie, obsługiwane ciekawym taborem.

Spis treści
Bezpośrednie pociągi do Bratysławy
Z Warszawy i Katowic
- EN 407 Chopin (grupa wagonów do Budapesztu z komfortowymi wagonami sypialnymi i kuszetkami)
- IC 137 Bathory (grupa wagonów do Budapesztu kursuje ze stacji Terespol i jedzie przez Łuków, Siedlce i Mińsk Mazowiecki)
Z Krakowa
- EN 407 Chopin (grupa wagonów do Budapesztu)
- IC 114 Cracovia (grupa wagonów do Budapesztu, przyłączana do pociągu IC 137 Bathory)
Z Wrocławia i Zielonej Góry
- NJ 457 (grupa wagonów relacji Berlin – Budapeszt przez Zieloną Górę, Legnicę, Wrocław i Opole)
Dojazd do Bratysławy z przesiadką
Od 15 grudnia 2019 roku, w rozkładzie jazdy 2019/2020 figuruje połączenie TLK 421 Rozewie – pociąg jadący z Gdyni do Żyliny przez Bydgoszcz, Poznań, Wrocław i Katowice. Pociąg odjeżdża z Gdyni o godzinie 21:12, a na stacji końcowej melduje się o 11:44. W pociągu kursują wagony pożyczone przez PKP Intercity do ZSSK (Železničná spoločnosť Slovensko – koleje słowackie), a także wagon sypialny.
Powrót z Żyliny zapewnia pociąg w relacji odwrotnej – TLK 420 Rozewie.
Z Żyliny do Bratysławy można natomiast szybko dojechać pociągami ZSSK, na przykład RR 712 Limbach (Żylina – Trnawa – Bratysława) lub R 606 Liptov (Koszyce – Żylina – Bratysława).
Można także dojechać do stacji Bohumín pociagami Kolei Śląskich z mniejszych miejscowości, a stamtąd kontynuować podróż jednym ze wspomnianych pociągów: EN Chopin lub IC Bathory.
Dla miłośników długich, skomplikowanych podróży, polecamy natomiast następującą opcję: dojazd do Muszyny jednym z pociągów TLK, Regio lub Kolei Małopolskich, następnie Regionálnym rýchlikiem do stacji Poprad-Tatry (tu można skorzystać z okazji i przejechać się Tatrzańskimi Kolejami Elektrycznymi), a z Popradu do Bratysławy na przykład pociągiem Intercity ZSSK. Podróż długa, trasa skomplikowana, ale widoki i wspomnienia z pewnością warte poświęcenia 🙂

Ceny biletów do Bratysławy
Ceny biletów na pociągi IC oraz EN do Bratysławy (z Warszawy, Krakowa oraz Katowic) zaczynają się już od 19 €. Liczba biletów w tej cenie jest oczywiście ograniczona i najlepiej dokonać zakupu z dużym wyprzedzeniem.
Dzięki ofercie Visit Słowacja, bilety na pociąg TLK Rozewie można kupić w stosunkowo atrakcyjnej cenie. Przykładowo, bilet na trasę Gdynia – Żylina to koszt 27,60 €, z Poznania 24,10 €, a z Wrocławia 20,10 €.
W przypadku chęci zarezerwowania miejsca w kuszetce, ceny wynoszą odpowiednio:
- 13,40 € (miejsce w przedziale 6-osobowym)
- 20,00 € (miejsce w przedziale 4-osobowym)
Bilety na pociągi do Bratysławy należy kupić w kasie, sprzedającej bilety na pociągi międzynarodowe.
Tip: Planując podróż pociągiem TLK Rozewie przewoźnika PKP Intercity, warto rozważyć zakup biletu weekendowego, który kosztuje 81 zł. Z takim biletem można przejechać odcinek Gdynia – Skalite (stacja graniczna), a na odcinek Skalite – Żylina kupić bilet u konduktora. Koszt takiego biletu wyniesie około 4 €.
Zdjęcie w tle: Phil Richards (CC BY-SA 2.0)