Korea Train Express (KTX) to południowokoreański system kolei dużych prędkości.
Sieć linii dużych prędkości jest obsługiwana przez pociąg dużych prędkości o tej samej nazwie, który jest pochodną francuskiego TGV Réseau, jak również przez nowy pociąg, KTX-II, o projekcie południowokoreańskim. Ich maksymalna prędkość na sieci koreańskiej wynosi 300 km/h.
W Korei pociąg dużych prędkości nazywa się Gosok Cheoldo.
W skład floty KTX-I wchodzi 46 pociągów o tej samej nazwie co system transportowy, w tym 12 zbudowanych we Francji przez Alstom, a reszta w Korei Południowej przez lokalnych producentów. Alstom przyznał na ten projekt znaczący transfer technologii.
Nowy tabor składa się z pociągów typu KTX-II (wywodzących się z HSR-350x), zbudowanych przez Hyundai Rotem na bazie transferu technologii Alstom. W 2006 r. zamówiono 10, później liczba ta wzrosła do 19. Ten KTX-II rozpoczął działalność komercyjną w marcu 2010 r., początkowo 4 loty w obie strony dziennie.
Pierwszy etap uruchomienia sieci miał miejsce w dniu 1 kwietnia 2004 r., po 12 latach budowy, wraz z uruchomieniem stosunków Seul – Pusan (poprzez Daejeon i Daegu) oraz Seoul-Mokpo. Linie te zostały zbudowane przy wsparciu technicznym SNCF.
Nowa usługa polegająca na wykorzystaniu nowej linii dużych prędkości jedynie na części trasy między Seulą a Daegu skraca czas podróży między Seulą a Pusanem z 4 godzin do 10 minut do 2 godzin i 40 minut.
Czas podróży z Seulu do Mokpo został skrócony z 4 godzin 42 minuty do mniej niż 3 godziny.
Drugi etap, południowo-wschodni odcinek szybkiego połączenia, łączy Daegu z Pusanem przez Gyeongju lub 128 km. Jego budowa rozpoczęła się w czerwcu 2002 r., a oddanie do użytku obowiązuje od listopada 2010 r. Czas podróży między Seulą a Pusanem wynosi 417 km, czyli 2 godziny 18, co oznacza wzrost o 22 minuty.