Czeskie Koleje Państwowe, często skrócone do ČD (Ceske drahy), są głównym operatorem kolejowym w Republice Czeskiej, świadczącym usługi regionalne i dalekobieżne.
Ceske drahy mogą się one poszczycić ponad 175-letnią tradycją. Tamtejsze pociągi dowiozą nas zarówno w większość miejsc w Republice Czeskiej jak i do wielu europejskich stolic.
Podróżując Kolejami Czeskimi możemy natknąć się na następujące oznaczenia:
R – oznaczające pociągi pospieszne
Rx – zarezerwowane dla pociągów pospiesznych o podwyższonym standardzie
Ex – wyróżniające pociągi ekspresowe
IC – przypisane do pociągów InterCity
EC – oznaczające pociągi EuroCity kursujące na trasach międzynarodowych
SC – będące skrótem od SuperCity (kursy są tutaj obsługiwane przez Pendolino)
RJ – czyli pociągi dużych prędkości RailJet
EN – oznaczające EuroNight, czyli międzynarodowe pociągi nocne
Ci, którzy cenią sobie wygodę powinni wybrać pociągi SC, EC, IC i RJ obsługiwane przez składy o podwyższonym standardzie.
Poza pociągami krajowymi istnieją także składy kursujące lokalnie. Dzielą się one na:
- regionalne (Os) – zatrzymujące się na wszystkich stacjach,
- regionalne pospieszne (SP) – mające postój tylko na ważniejszych przystankach
- podmiejskie – dowożące pasażerów na obrzeża miast
Historia Kolei Czeskich
Firma została założona w 1993 roku, po rozpadzie Czechosłowacji, jako następca Czechosłowackich Kolei Państwowych. Jest członkiem Międzynarodowego Związku Kolejowego (kod UIC: 54), Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Organizacji Współpracy Kolejowej (Azja i Europa). Zatrudniająca 24 tys. pracowników Grupa ČD jest piątą co do wielkości czeską firmą pod względem liczby pracowników.
Do dnia 1 lipca 2008 r. Czeskie Ministerstwo Gospodarki było największym pracodawcą w Republice Czeskiej. Po regularnych stratach i konieczności dotacji rządowych, w 2007 r. kolej odnotowała pierwsze w historii zyski, nadal otrzymując dotacje rządowe. Obecnie trwają próby jego usprawnienia, a w styczniu 2008 r. rząd czeski zatwierdził niedawny plan przeniesienia transportu pasażerskiego do niezależnej spółki zależnej.
ČD prowadzi pociągi; stała infrastruktura (np. tory) jest zarządzana przez SŽDC. W grudniu 2010 r. rząd czeski zaproponował połączenie spółek SŽDC i ČD w jedną spółkę holdingową. Rząd zmienił również dotację dostępną dla ČD i SŽDC.
W 2009 r. transport kolejowy w Republice Czeskiej przewiózł 162,906 mln pasażerów i 68,37 mln ton ładunku. Większość przewozów pasażerskich jest obecnie obsługiwana przez państwową spółkę České dráhy (Czeskie Koleje Państwowe), która do 2007 r. zarządzała również przewozami towarowymi prowadzonymi obecnie przez ČD Cargo. W 2009 r. w kraju znajdowało się 9 420 km torów o standardowej szerokości torów, z czego 3 153 km jest zelektryfikowane. Sieć ma takie same połączenia do wszystkich czterech krajów graniczących z Republiką Czeską (Słowacja, Austria, Niemcy i Polska) z przewozami pasażerskimi do wszystkich czterech krajów. Główne węzły międzynarodowej komunikacji pasażerskiej w sieci znajdują się w Pradze, Ostrawie, Brnie i Brzecławiu, a najbardziej ruchliwą stacją (pod względem liczby pasażerów) jest Praha hlavní nádraží.